N O R D I S K   P A T R I S T I S K   B I B L I O G R A F I  a f  H o l g e r  V i l l a d s e n 

Forside
Indledning
Oversigt
Forkortelser
Tidsskrifter

A1 Generelt
A2 Kirkefædre

B1 Bibelen
B2 GT
B3 NT
B4 Apokryfer
B5 Liturgi
B6 Fromhedsliv
B7 Organisation
B8 Dogmer
B9 Religion
B10 Kultur
B11 Kunst

C1 Kirkehistorie
C2 Lande
C3 Til år 140
C4 Til år 311
C5 Til år 787

 

B11b Kunst og ikonografi / Art and Iconography in the Early Church 

Udskrift 14. dec. 2001. Nyeste titler først. Ajourført april 2008. 

Troels Myrup Kristensen: Billedstrid i det senantikke Ægypten. i: Sfinx 30 (2007), 156-161. 

Jeanne Dalgaard: Billedforbuddet. Frederiksberg: Anis 2006, 172 s. 

Søren Porsborg: Symbolik og forkyndelse. i: Tankens magt. Vestens idehistorie, red. Hans Sigsgaard m.fl., København 2006, bind 1, 330-358. 

Lisbeth Smedegaard Andersen: Det åbenbarede ansigt. Kristusbilledets historie. Kbh.: Thaning & Appel 2006, 274 s. 

Lise Bek & Carsten Bach-Nielsen: Et barn blev født. Julen og dens billeder i kristendom, kultur og kunst. Århus: Sfinx 2005, 191 s. [Især s. 15-24 og 35-46]. 

Ingvild Sælid Gilhus: Dyrefremstillinger og menneskelige identiteter. Dyr i kristne og pagane billeder. i: Imago Dei - poesi och bildspråk i fornkyrkan, red. Samuel Rubenson, Skellefteå: Artos 2005, 55-74. 

Geir Hellemo: Guds tale - historisk, mytisk eller hva? Om bildets betydning for teksttolkning. i: Imago Dei - poesi och bildspråk i fornkyrkan, red. Samuel Rubenson, Skellefteå: Artos 2005, 31-54. 

Anne Karahan: Byzantine holy images and the issue of transcendense and immanence. The theological background of the Late Byzantine Palaiologan iconography and aestetics of the Chora Church, Istanbul. Stockholm: Dept. of History of Art, Stockholm Univ. 2005, 237 s. + ill. [Diss. 2005].  

Bente Kiilerich: Likeness and Icon. The Imperial Couples in Hagia Sophia. i: Acta ad archaeologiam et artium pertinentia 18, n.s. 4, (= The »Demiourgos«, Prof. Hjalmar Torp), Roma: Bardi 2005, 175-203. 

Elof Westergaard: Opstandelsens billeder. København: Anis 2005, 192 s. 

Bente Kiilerich: De hellige tre konger i Petra. i: Kirke og Kultur (Oslo 2003), 299-337. 

Hjalmar Torp: Jesu grav i tidligkristne bilder. i: Kirke og Kultur (Oslo 2003), 285-298. 

Hjalmar Torp: Dogmatic Themes in the Mosaics of the Rotunda at Thessaloniki. i: Arte medievale n.s. 1.1 (2002), 11-34. 

Hjalmar Torp: Les mosaïque de la Rotonde de Thessalonique. L'arrière fond conceptual des images d'architecture. i: Cahiers archéologiques 50 (2002), 3ff. 

Imperial art as Christian art - Christian art as imperial art. Expression and meaning in art and architecture from Constantine to Justinian, ed. J. Rasmus Brandt & Olaf Steen. (= Acta ad archaeologiam et artium histoiram pertinentia 15, n.s. 1), Roma: Bardi 2001, 336 s. 

Late Antiquity - art in context, ed. by Jens Fleischer ... (= Acta hyperborea 8), København: Museum Tusculanum 2001, 285 s. 

Hans Jørgen Frederiksen: Ægyptisk indflydelse på irsk og angelsaksisk kunst i 700- og 800-tallet. i: Arven fra Ægypten, red. Erik Christiansen, Århus: Sfinx 2001, bind I, 243-257.

Ingolf Thuesen: Behtlehem anno 447. i: Sfinx 24 (2001), 155-160.

Hjalmar Torp: Un décor de voûte controversé. L'ornamentation 'sassanide' d'une mosaïque de la Rotonde de Saint-Georges à Thessalonique. i: Acta ad archaeologiam et artium histoiram pertinentia 15, n.s. 1 (Roma 2001), 295-316. 

Marie Bjerg Christensen: Jonas-fremstillinger i sarkofagkunsten - forbilleder og fortolkning. i: Chaos 32 (2000), 64-77. 

Tomas Bokedal: I korsets tecken. Korssymboliken i den tidiga kyrkan. i: Julhälsningar till församlingarna i Göteborgs stift, Göteborg 2000, 17-26. 

Paul John Frandsen: »Korset har sejret« - Philæ mellem hedenskab og kristendom. i: Papyrus 20 (Kbh. 2000, nr. 2), 28-34. 

Hans Jørgen Frederiksen: Oldkirkens og middelalderens Jesusskikkelse. Ét billede er ikke nok. i: Historien om Jesus og Jesus i historien, red. Marianne Aagaard Skovmand og Søren Giversen, Søborg 1999, 116-133.

Niels Hannestad: How did rising Christianity cope with pagan sculpture? i: East and West. Modes of Communication, Proceedings of the First Plenary Conference at Merida 1994, Leiden 1999, 173-203. 

Geir Hellemo: Guds billedbok. Virkelighetsforståelse i religiøse tekster og bilder. Oslo: Pax 1999, 272 s.

Gunnar Danbolt og Henning Laugerud: Jesu fødsel. Bildet og beretningen. Oslo: Andresen & Butenschøn 1998, 246 s.

Bente Kiilerich og Hjalmar Torp: Bilder og billedbruk i Bysants. Trekk av tusen års kunsthistorie. (= Cappelens kunstfaglige bibliotek), Oslo: Grøndahl Dreyer 1998, 372 s.

Bente Kiilerich: The abundance of nature - the wealth of man. Reflections on an early Byzantine seasons mosaic from Syria. i: Kairos, ed. by Elisabeth Piltz and Paul Åström, (= Studies in Mediterranean archaeology and literature 147), Jonsered 1998, 22-36. 

Geir Hellemo: Fra midt i livet til historiens rand. Kirkehistorisk blikk på Matteusevangeliets eskatologiske tale. i: NTT 98 (1997), 143-156.

Gunnar Danbolt: [Kunsthistorisk kapitel om Jomfru Maria]. i: Jomfru Maria. Fra jødepike til himmeldronning, red. af Jacob Jervell, Oslo: Gyldendal 1996, xx. 

Jens Fleischer m.fl.: Byzans. Senantik og byzantinsk kunst i nordiske samlinger. Kbh.: Ny Carlsberg Glyptotek 1996, 187 s. [Også publiceret i engelsk version: Byzantium. Late antique and Byzantine art in Scandinavian collections]. 

Geir Hellemo: Aestheticism – A Challenge to Christianity. i: Studia Theologica 50 (1996), 91-108.

Agneta Ahlqvist: Pitture e mosaici nei cimiteri paleocristiani di Siracusa. Corpus iconographicum. (= Memonie 56), Venezia: Instituto venuto di scienze, lettere ed arti 1995, 573 s. + bilag. 

Solrunn Nes: Det Uskapte Lyset. Ein ikonografisk studie av Transfigurasjonsmotivet i Austkyrkja. Oslo: Solum Forlag 1995, 172 s.

Niels Hannestad: Hedenskab – kristendom. Dualismen i senantikkens kunst. i: Ordet, kirken og kulturen. Afhandlinger om kristendomshistorie tilegnet Jakob Balling, Århus 1993, 17-27.

Øystein Hjort: Augustus Christianus - Livia Christiana. Sphragis and Roman Portrait Sculpture. i: Aspects of Late Antiquity and Early Byzantium, (= Swedish Research Institute in Istanbul, Transactions 4), red. L. Rydén & J.O. Rosenquist, Stockholm 1993, 99-112. 

Bente Kiilerich: Sculpture ind the Round in the Early Byzantine Period. i: Aspects of Late Antiquity and Early Byzantium, (= Swedish Research Institute in Istanbul, Transactions 4), red. L. Rydén & J.O. Rosenquist, Stockholm 1993, 85-97. 

Birte Poulsen: The Dioscuri and the Saints. i: Analecta Romana Instituti Danici 21 (Rom 1993), 141-152. 

Siri Sande: The Icons and its Origin in Greco-Roman Portraiture. i: Aspects of Late Antiquity and Early Byzantium, (= Swedish Research Institute in Istanbul, Transactions 4), red. L. Rydén & J.O. Rosenquist, Stockholm 1993, 75-84. 

Lisbeth Smedegaard Andersen: Ecce homo. Kristusfremstillinger i kunsten.  Anis 1993, 288 s.

Per Beskow: När bilden blev ikon. i: Östkyrkan förr och nu. Studier i den ortodoxa traditionen. Ed. Gösta Hallonsten. (= Religio 34), Lund: Studier utgivna av Teologiska Institutionen i Lund 1991, 13-33.

Agneta Ahlqvist: Tradition och rörelse. Nimbusikonografin i den romerskantika och fornkristna konsten. (= Historiallisia tutkimuksia 155), Helsinki: SHS 1990, 411 s. [Diss. Helsingfors Univ. 1990]. 

Øystein Hjort: Ecclesia Christi, Ecclesia virens. Mosaikerne i San Clemente i Rom. København 1990, 332 s. [Disp. Københavns Universitet 1991].

Bente Kiilerich & Hjalmar Torp: A Christ and the Apostles Relief in Search of af Date. i: Arte Medievale, Roma 1990, 99-115. 

Veikko Litzén: Den ideologiska konflikten vid tolkning av religiösa symboler på Konstantin den Stores tid. i: Patristica Nordica 3 (= Religio 32, Skrifter utgivna av Teologiska Institutionen i Lund), Lund 1990, 101-122.

Per Jonas Nordhagen: Studies in Byzantine and Early Medieval Painting. London: The Pindar Press 1990, XII + 493 s.

Hjalmar Torp: Apsismosaikken fra omkring 500 i Hosios David i Thessaloniki. Et eksempel på mangetydighed i tidlig kirkekunst. i: Det Norske Videnskabs-Akademis Årbok 1990. 

Hans Jørgen Frederiksen: Det himmelske Jerusalem i arkitektur og billedkunst. i: Det ny Jerusalem. Guds by og de skiftende forventninger, red. Anna Marie Aagaard, Århus: Anis 1989, 99-126.

Geir Hellemo: Adventus Domini. Eschatological Thought in 4th-Century Apses and Catecheses. (= Vigiliae Christianae Supplements 5), Leiden: E.J. Brill 1989, XV+312+37s.  [Norsk disp. fra 1985]

Frithiof Dahlby: Symboler i kirkens billedsprog. Oversat ved Marie Hvidt.  Kbh.: Gad 1985, 291 s. [Originaltitel: De heliga tecknens hemlighet]. 

Geir Hellemo: Kristus på keisertronen. En undersøkelse av apsideutsmykning og katekeser fra det 4. århundre med særlig vekt på eschatologiproblemet. Oslo: Universitetet 1985, 487 s. [Dr. avh, maskinskrift. Trykt engelsk version 1989].

Hans Peter L’Orange: Das Römische Reich. Kunst und Gesellschaft. Darmstadt: Wiss. Buchges. 1985, 239 s.

Staale Sinding-Larsen: Iconography and Ritual. A Study of Analytical Perspectives. Oslo: Universitetsforlaget 1984.

Hjalmar Torp: The integrating system of proportion in Byzantine art. An essay on the method of the painters of holy images. (= Acta ad archaeologiam et artium historium pertinentia, Series altera 8,4), Roma: Bretschneider 1984, xx + 189 s. 

Helge Haystrup: Påsken i den gamle kirkes kunst [Aquileia]. i: Indre Miss. T. 126 (1979), 288-290 og 311-314.

Geir Hellemo: »Og over livsvesenenes hoder var det noe som lignet en hvelving . . . «. Et visjonmotiv i ikonografi og fedretekster fram til begynnelsen av det 5. årh. i: NTT 80 (1979), 29-42.

Hjalmar Torp: L'introduction de l'eglise-edifice dans les monasteres. i: Internationaler Kongress für christliche Archäologie 9 (Roma 1975), 555-559.

Sv. Aage Bay: Kristen forkyndelse i gammel-romersk kunst. Odense: Odense Universitetsforlag 1977, 88 s.

Helge Haystrup: Juleevangeliet i den gamle kirkes kunst. i: Indre Miss. T. 124 (1977), 1100-1103.

Ernst Otto Diderichsen: Ein Lehrer mit der Rute? – Erwägungen zum Sarkophag von La Gayole (Var. Frankreich). i: Humanitet og eksistens – en artikelsamling tilegnet Børge Diderichsen, Odense 1976, 102-117.

Iiro Kajanto: On the significance of the hammar & other tools depicted on Christian funeral inscriptions. i: Arctos 10 (1976), 49-58. 

Lennart Rydén: Två mosaiker i Hagia Sofia. i: Svenska Forskningsinstitutet i Istanbul, Meddelanden 1 (1976), 23-39. 

Sv. Aage Bay: Den første kristne kunst. Romersk katakombemaleri og sarkofagskulptur. Odense: Odense Universitetsforlag 1975, 130 s.

H.P. L’Orange: Likeness and Icon. Selected studies in classical and early mediaeval art. Odense: Odense Univ. Press. 1973, 344 s. .

H.P. L’Orange: Sentrum og Periferi. Ni udvalgte essays. Oslo: Dreyer 1973, 174 s. 

Jean Lassus: Oldkristen og byzantinsk kunst. Milepæle i verdenskunsten. [Oversat af mag.art. Øystein Hjort]. Kbh.: Lademann 1970, 186 s. [Originaltitel: The Early Christian and Byzantine World]. 

Helge Petersen: Hortius’ Paradisus Præsens. Vægmaleriet i Theodorus’ kirkesal. i: DTT 32 (1969), 23-33.

Hjalmar Torp: Byzance et la sculpture copte du VIe siecle a Baouit et Sakkara. i: Synthronon. Art et archaeologie de lan fin de l'antiquite et du moyen age, recueil d'etudes par André Grabar ... Hjalmar Torp ..., Paris 1968, 11-27. 

André Grabar & Manolis Chatzidakis: Det kristne og bysantinske maleri. [Oversat af Jens Bjørneboe]. (= Malerkunst gjennom tidene, Fakkel-bok 14b), Oslo: Gyldendal 1966, 176 s. 

Øystein Hjort: Bibliografi til byzantinsk kunst. København: Kunstakademiets bibliotek 1966, 16 blade. 

Frithiof Dahlby: Symboler og tegn i den kristne kunst. Overs. fra svensk af J. Hauge Nielsen efter »Symboler och tecken«. Tegninger af Curt Blixt. København 1965, 162 s. [2. udg. 1967, 3. udg. 1979].

Frithiof Dahlby: De heliga tecknens hemlighet. Om symboler och attribut. Stockholm 1963. [Femte upplagan 1967, dansk version 19xx].

Leiv Aalen: Kristen bekjennelse eller hedensk symbol? SATOR-kvadratet, en religionshistorisk gåte. i: Kirke og Kultur 67 (Oslo 1962), 275-292.

Per Janzon: De fyra paradisfloderna i kristen tolkning. i: Svenske Jerusalemsföreningens tidskrift 60 (1961), 4-13.

Per Janzon: Korset och de fyra väderstrecken. i: Svenska Jerusalemsföreningens tidskrift 59 (1960), 35-45.

Per Janzon: Evangelistsymbolerna och deras ursprung. i: Svenska Jerusalemsföreningens tidskrift 59 (1960), 68-77.

H.P. L’Orange: Mosaikk. Fra antikk til middelalder. Oslo 1958. 

Carl-Otto Nordström: Some Jewish Legends in Byzantine Art.  i: Byzantion 1955-1957, xx.

Hjalmar Torp: Quelques remarques sur les mosaïques de l'eglise Saint-Georges à Thessalonique. 1954, 10 s. 

Frithiof Dahlby: De heliga tecknens hemlighet. Om symboler och attribut.  Stockholm: Diakonist. 1954, 146 s. [Senere oplag 1955, 1957, 1963, 1967, 1977, 1982, 1991, Dansk version 1985]. 

Frithiof Dahlby: Symboler ock tecken. Förkortad upplaga av »De heliga tecknens hemlighet«.  Stockholm: Verbum 1954, 125 s. [Senere oplag 1964 og 1968. Dansk version 1965].  

H.P. L’Orange: Studies on the Iconography of Cosmic Kingship. Oslo: Aschehoug 1953, 205 s. [Norsk original 1949].

Carl-Otto Nordström: Ravennastudien. Ideengeschichtliche und ikonographische Untersuchungen über die Mosaikken von Ravenna. Stockholm: Almquist & Wiksell 1953.

J. Ursin. Helligdom og symbolikk. En håndbok. Oslo 1952, 285 s.

Jakob Balling: Overgangen fra oldtid til middelalder, kunsthistorisk belyst. i: DTT 14 (1951), 25-33.

Göran Grefbäck: Fiskens symbol och det kristna dopet. En studie i fornkristen symbolik.  i: SEÅ 15 (Uppsala 1950), 62-80.

H.P. L’Orange: Keiseren på himmeltronen. Oslo 1949. [Engelsk version 1952].

J. Ursin: Kristne symboler. En håndbok. Oslo 1949, 224 s. [2. oplag 1965].

H.P. L’Orange: Apoteosis in ancient Portraiture. Oslo 1947.

C. Skovgaard-Petersen: Korset i Kirken og Kunsten. Fra Oldkirken til Renaissancen og Reformationen. København 1946, 216 s. [2. oplag 1947].

Anders Bugge: Paa grensen mellem hedenskap og kristendom. H.P. L’Oranges bok om Constantinbuen i Rom. i: NTT 45 (1944), 265-272.

H.P. L’Orange: Fra antikk til middelalder. Fra legeme til symbol, tre kunsthistoriske essays. Oslo: Dreyer 1943, 155 s. 

H.P. L’Orange: Der Spätantike Bildschmuck des Konstantinbogens. Berlin 1939.

Gerhard Wiman: Ännu en gång epitafiet över biskop Aurelianus i Arles,  i: Eranos 36 (Gbg 1939), 82–94.

H.P. L’Orange: Sol invictus imperator. (= Symbolae Osloenses 14), Oslo 1935.

J. Roosval: Fornkristen konst. (= Bonniers allm. konsthistoria), Stockholm 1933. [2:a uppl., Stockholm 1941].

Gerhard Wiman: Epitafiet över biskop Aurelianus i Arles.  i:  Eranos 29 (Gbg 1932), 103–111.

Joh. Lindblom: Altchristliche Kreuzessymbolik. i: Studia orientalia 1 (Societas orientalis Fennici 1925), 102-113.

Oscar Mannström: Kristlig Konst. I: Kristusbilden. (= Sverige kristliga studentrörelses skriftserie 18), Stockholm 1919, 272 s.

Fr. Poulsen: Kristusbilledet i den første Kristentid. (= Religionshistoriske Smaaskrifter), Kbh. 1911.

Josef Sjöholm: Konsten i katakomberna. [Anmälan af Ludwig von Sybel: Christliche Antike, Einfürung in die altchristliche Kunst, erster Bd: Einleitendes, Katakomben, Marburg 1906]. i: BF = Bibelforskaren 24 (Stockholm 1907), 196-206.

J.L. Heiberg: Italien.  Kbh. 1904.

L. Dietrichson: Omrids af den kirkelige Kunstarkæologi med særligt Hensyn til den norske Kirke til Brug ved Forelæsninger og til Selvstudium. Med et Forord af A. Chr. Bang. Kristiania 1902, VIII+232 s.

Andr. C.L. Grove-Rasmussen: Oldkirkens Sindbilledsprog, m. 35 tegninger.  København 1889.

L. Dietrichson: Christusbilledet. Studier over den typiske Christusfremstillings Oprindelse, Udvikling og Opløsning. Kbh.: Gyldendal 1880, 444 s.

A. Chr. Bang: Einige Bemerkungen über den Ausdruck »instinctu divinitatis« der Inschrift des Constantinbogens. (= Særskilt aftrykt af Christiania Videnskabsselskabs Forhandlinger 1878), Christiania 1879.

F.A. Hagelüken: Den äldre kyrkans ställning till vetenskap o. kunst. Öfv. af C.L.H. Forslind.  Uppsala 1870, 92 s.

L. Müller: Religiøse Symboler af Stjerne-, Kors- og Cirkel-Form hos Oldtidens Kulturfolk. i: Videnskabernes Selskabs Skrifter, 5. Række III, Kbh. 1864.

L. Dietrichson: Den bildende Kunst i dens historiske Forhold til Religionsformerne, et indledende kunsthistorisk Omrids. Christiania 1862, 143 s.

A. Listov: Kunst-archæologiske Meddelelser. i: Nyt Theologisk Tidskrift 3 (Kbh. 1852), 1-87.

Fr. Münter: Sinnbilder und Kunstvorstellungen der alten Christen, I-II. Altona 1825, 2 bind, VIII+118 og IV+138 s.

 

Retur
Andre delemner:

a. Arkæologi 

b. Kunst 

c. Arkitektur