Forside Indledning Oversigt Forkortelser Tidsskrifter B1 Bibelen C1 Kirkehistorie |
Clemens af Alexandria / Clemens Alexandrinusgræsk teolog, lærer i Alexandria, ca. 150 - 216.Oprettet 14. okt. 2001. Andre navneformer: Titus
Flavius Clemens, Clemens Alexandrinus, Klemens af Alexandria,
Clement. Bengt Alexanderson: Critiques de texte et interprétations de Clément d’Alexandrie et d’Origène. (Acta Regiae Societatis Scientiarum et Litterarum Gothoburgensis, Humaniora 49), Göteborg: Kungl. Vetenskaps- og vitterhets-samhället 2017, 223 s. [Elektronisk publicering: http://hdl.handle.net/2077/52324] Henny Fiskå Hägg: Apofatisk teologi i den ortodokse tradisjonen fra Klemens av Alexandria til Gregor Palamas – i: Gud og språkets grenser, ed. Gunnar Innerdal & Knut-Willy Sæther, Oslo: Vidarforlaget 2016. Henny Fiskå Hägg: Klemens av Aleksandria. Å kjenne den uerkennbare – i: Gud er alltid større. Kirkefedrenes teologiske språk, ed. Ståle Johannes Kristiansen & Peder K. Solberg, Oslo: Novus forlag 2015, 93-104. Johannes Aakjær Steenbuch: At gøre det utænkelige. Mellem negativ teologi og etik hos Filon, Klemens af Alexandria og Gregor af Nyssa. (Patristik 13), 2015, 22 s. Internetpublikation: www.patristik.dk/Patristik13.pdf. Jesper Hyldahl: Clement of Alexandria. Paganism and its positive significance for Christianity – i: In Defence of Christianity. Early Christian Apologists, ed. Jakob Engberg m.fl., Frankfurt: Peter Lang 2014, 139-158. [Dansk original 2006]. Johannes Aakjær Steenbuch: Doing the Unthinkable. Theology and Moral Epistomology in Three Early Christian Thinkers. University of Copenhagen 2014, 244 s. [Ph.d.-afhandling maj 2014]. Henny Hägg: Seeking the Face of God. Prayer and Knowledge in Clement of Alexandria – i: The Seventh Book of the Stromateis, ed. Matyás Havda m.fl, (Vigiliae Christianae, Supplements 117), Leiden 2012, 131-142. Henny Fiskå Hägg: Kunnskap og frelse i aleksandrinsk teologi og filosofi. Filon og Klemens – i: Soteria och gnosis (Patristica Nordica 8), ed. Benjamin Ekman & Henrik Rydell Johnsén, Skellefteå 2012, 85-104. Henny Fiskå Hägg: Baptism in Clement of Alexandria – i: Ablution, Initiation, and Baptism. Late Antiquity, Early Judaism, and Early Christianity, ed. David Hellholm m.fl., Berlin: de Gruyter 2011, bd. 2, 973-988. Henny Fiskå Hägg: Deification in Clement of Alexandria with a Special Reference to his Use of Theaetetus 176B – i: Studia Patristica 46, ed. J. Baun m.fl., Leuven 2010, 169-174. Henny Fiskå Hägg: Gudskunnskap og religiøs danning hos Klemens av Alexandria og Gregor fra Nyssa – i: Danningsperspektiver. Teologiske og filosofiske syn på danning i antikken og i moderne tid, ed. Svein Rise, Trondheim 2010, 19-33. Joona Salminen: Clemens Aleksandrialaisen kristillinen filosofia Paedagogus. Helsinki: Helsingin yliopisto 2010, 93+11 s. Jesper Hyldahl: Klemens af Alexandria – i: Til forsvar for kristendommen, red. af Jakob Engberg m.fl., Frederiksberg: Anis 2006, 207-232. [Engelsk version 2014]. Henny Fiskå Hägg: Clement of Alexandria and the Beginnings of Christian Apophaticism. (Oxford Early Christian Studies), Oxford: Oxford University Press 2006, xii+314 s. Henny
Fiskå Hägg: Continence and Mariage. The Concept of Enkrateia in Clement
of Alexandria – i: Symbolae Osloenses 81 (2006), 126-143. Jesper Hyldahl: Sproget som symbol hos Klemens af Alexandria. (= Patristik 2), 2004, 18 s. Netdokument på adressen: www.patristik.dk/Patristik2.pdf. Marianne Aagaard Skovmand: Et nyt Markusevangelium? – i: Sfinx 24 (2001), 143-148. Henny Fiskå Hägg (ed.): Language and Negativity. Apophaticism in Theology and Literature. Oslo: Novus Press 2000, 94 s. Henny Fiskå Hägg: Gudserkjennelse eller gnosis hos Klemens av Aleksandria – i: NTT 100 (1999), 116-121. Henny Fiskå Hägg: Att lära känna den outgrundlige. Klemens av Alexandria och den apofatiske teologin – i: Pilgrim 5 (1998), hefte 2, 40-45. Henny Fiskå Hägg: Knowing the Unknowable. Clement of Alexandria and the Origins of Christian Apophaticism. Universitetet i Bergen 1996, 217 s. [Avhandling, dr. art., Universitetet i Bergen 1997] Lars Albinus: Greek Demons and the Ambivalence of Clemens Alexandrinus – i: Temenos 31 (1995), 7-17. Carl-Martin Edsman: Antiken och kristendomen med särskild hänsyn til Klemens av Alexandria – i: ROB 45-47 (1986-88, trykt 1990), 35-47. Øyvind Norderval: Skapelse, kropp og frelse. Kosmogoni, antropologi og soteriologi innenfor gnosticismen og hos Irenæus og Clemens Alexandrinus – i: Tidsskrift for kirke, religion og samfunn 2 (1989), 101-123. Risto Lauha: Klemens Aleksandrialaisen kirje ja Markuksen salainen evankeliumi. [Klemens av A. och det hemliga Markus-evangeliet] – i: TAik 92 (1987), 205-210. Jarmo Hakkarainen: Etiikka eli oikea elämä Kleemens Alesandrialaisen ajattelussa. [Etik och sant liv enligt Clemens A.] – i: Ortodoksia 34 (Finland 1984), 122-136. Einar Molland: Clement of Alexandria on the Origin of Greek Philosophy – i: Symbolae Osloenses 15-16 (1936), 57-85. [Genoptrykt i Einar Molland, Opuscula Patristica, Oslo 1970, 117-140]. Johannes Munck: Untersuchungen über Klemens von Alexandria. (Forschungen zur Kirchen- und Geistesgeschichte 2), Stuttgart: W. Kohlhammer 1933, 240 s. [Disputats]. Nicolai Clausen-Bagge: Menighedens oprindelige Daabstro. Vidnesbyrd af Clemens Alexandrinus. Ringkjøbing 1932, 54 s. Elov Tengblad: Syntaktisch-stilistische Beiträge zur Kritik und Exegese des Clemens von Alexandrien. Lund: Sundqvist & Emond 1932, vii+102 s. Max von Bonsdorff: Klemens av Alexandria om rikedomens problem. (= Særtryk af Teologisk Tidskrift 1916), Finland 1916. Johannes Gabrielsson: Über die Quellen des Clemens Alexandrinus, II. Uppsala 1909, xi+490 s. Johannes Gabrielsson: Über die Quellen des Clemens Alexandrinus, 1. Diss. Uppsala. Uppsala 1906, x+253 s. C.P. Caspari: Hat die alexandrinische Kirche zur Zeit des Clemens ein
Taufbekenntniss besessen, oder nicht? – i: Zeitschrift für kirch.
Wissenschaft und kirchliches Leben, Leipzig 1886, 352-375. D.G. Monrad: Clemens Alexandrinus [om Apostolikum, § 12] – i: D.G. Monrad, Et Bidrag til den apostolske Troesbekjendelses Historie, Kbh. 1886, 169-182. Sven Lundblad: De Clemente Alexandrino. Diss. theol. Resp.: Gabr. H. Hwasser. Uppsala 1817. Haquin Spegel (ed.): Lexeis rhetai [græsk]. Graecarum sententiarum centuria prima ex Nemesio pro adultoribus scholae Scarenses alumnis excerpta a Hq. Sp. Upsaliae. [Tidligere udgave Holmiae 1685].Haquin Spegel (ed.): Lexeis rhetai [græsk] sive Sententiæ insignes, in usum juventutis scholasticæ ex variis collectæ scriptoribus. Centuria prima, ex Nemesio ... [indeholder bl.a. græske tekster af Nemesios og Clemens af Alexandria]. Holmiae 1685. |